Simpeleen Reserviläiset ry historia

hautakammio

Jääkäri Erik Johan Reinikaisen tuhkien sijoitus paikka ”hautakammio” Koantausjärven iivanansaaressa. Hautakammio on ”kopio” Pietarin Spalernajan vankilan sellistä johon Reinikainen joutui jäätyään kiinni jääkärien värväyksestä Saksaan. Katolla Suomen leijona vahtii miekkansa osoittaessa itään.

Yhdistyksen perustaminen sai vauhtia keväällä 1955 aloitetun Junkkarikämppä-projektin aikana. Simpeleen reserviupseerit aloittivat toimitilansa rakennusurakan jossa oli myös paikallisia aliupseereita mukana. Talkoiden aikana sitten konkretisoitui ajatus oman aliupseeri yhdistyksen perustamisesta ja tätä asiaa ajoi  myös jääkärivääpeli Erik Johan Reinikainen. 50 luvulla perustettiin aliupseeri yhdistyksiä muutenkin runsaasti joten se vauhditti myös päätöksentekoa.

Yhdistys on perustettu 5.2.1956 ja yhdistyksen lippu on otettu käyttöön 6.12.1966. Perustamiskokouksessa Yhtyneet Paperitehtaat oy:n kerhotalolla oli läsnä 24 aliupseeria. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Mauno Jantunen ja muut johtokunnan jäsenet olivat Aarre Siitonen, Eino Honkanen, Kaino Kärkkäinen, Aarne Hassinen, Kustaa Mattila ja Matti Väkiparta.

Simrausta Simressiksi

Simpeleen Reserviläiset ry:n aikaisempi nimi oli Simpeleen reservialiupseerit ry. Yhdistykseen pääsyn vaatimuksena oli armeijassa suoritettu aliupseerikoulu. Vuonna 1995 Reservin Aliupseerien liitto teki sääntömuutoksen, että liiton jäsenyysvaatimus muuttui avoimeksi ja nimi muutettiin Reserviläisliitoksi. Simpeleellä säännöt muutettiin vuoden 1998 alusta siten, että yhdistyksen jäseneksi voi liittyä kuka tahansa varusmiespalveluksen käynyt henkilö. Samalla nimi muutettiin Simpeleen reserviläiset ry:ksi.

Tällä hetkellä n. 50 jäsenestä vajaa puolet ei ole käynyt aliupseerikoulua.

Lipun naulaus 6.12.1966.

Junkkarikämppä

Jääkäri Reinikainen myi kämppää varten tontin 100000 mk:n velkakirjaa vastaan, jonka hän sitten kuitenkin poltti takassa kun kämpän vihkiäisiä vietettiin.

Loppujen lopuksi kämppä rakennettiin kuitenkin Reinikaisen maista hieman sivuun Yhtyneet Paperitehtaat oy:ltä vuokratulle maalle koska paikka harjun päällä oli parempi. Noin kahden hehtaarin kokoisesta tontista valtaosa on kuitenkin Jääkäri-Jussin lahjoittamaa. Junkkarikämpän omisti virallisesti vuoteen 1984 asti yksin Simpeleen reserviupseerit jolloin omistus sitten tasattiin. Aliupseerit käyttivät toimitilaa kuitenkin tasavertaisesti ja tekivät talkoita sen huoltamiseksi vaikka omistuspohja olikin toispuoleinen. Kaikkien näiden vuosien ajan Simpeleellä on upseereiden kanssa tehty hyvää yhteistyötä. Lisätietoja kämpästa ja sen historiasta voi käydä katsomassa www.junkkarikamppa.fi .